- citati u SCIndeksu: [3]
- citati u CrossRef-u:[1]
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:15
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:4
|
|
2016, vol. 5, br. 2, str. 39-54
|
Poreklo duše u Mula Sadrinoj filozofiji
The generation of the soul in the philosophy of Mulla Sadra
Sažetak
Svi islamski filozofi jednoglasno tvrde da je čovekova duša nadmaterijalno biće koje ne umire ni kada se rastane od tela. Takođe, poznato je da svi muslimanski mislioci veruju da je dušu stvorio Bog i da je njen bitak podređen Njegovom bitku. Dakle, u ovom radu ne razmatramo šta je suština duše niti ko je njen uzrok već način na koji islamski filozofi, posebno Mula Sadra koji je značajno unapredio filozofska istraživanja o duši, obrazlažu nastanak čovekove duše. Ovo pitanje postaje mnogo značajnije kada uporedimo različite religijske tekstove u Kuranu i predanjima iz kojih jednom možemo zaključiti da je čovekova duša nastala pre tela, a drugi put da je stvorena istovremeno s formiranjem tela u majčinom stomaku. Na osnovu inovativnih filozofskih principa koje je Mula Sadra utemeljio u svojoj transcendentnoj školi, on iznosi brojne kritike protiv popularnog mišljenja iz svog vremena o tome da se nadmaterijalna duša stvara istovremeno s nastankom tela. U stvari, ideja koju Mula Sadra predstavlja u svojoj filozofiji unapređuje rezultate ranijih filozofa u vezi s pitanjem porekla duše. On ističe da čovekova duša, kao što je navedeno u brojnim kuranskim stavkama, nastaje iz tela i postepeno postaje nadmaterijalna, odnosno razvija svoju ontološku vrednost.
Abstract
All Islamic philosophers agree with the idea that the human soul is immaterial and that after it exits the body it continues its life. Also, it is clear that the soul is one of the creatures of God and that its existence is the effect of the Divine Being. In this article, we will not be examining what the soul is or what its cause is. Rather, we will be examining the problem of how Muslim philosophers explain the generation of the human soul. We will especially examine the view of Mulla Sadra who had a visible command over philosophical discussions regarding the soul. This is a problem whose importance will be understood when we examine different parts of religious texts including verses of the Qur'an and the traditions. Some of these texts state that the human soul was generated before the body. However, some others state that the human soul is generated at the time when its body is formed in the womb of its mother. Based upon his new philosophical innovations, which he established in his Transcendent Philosophy, Mulla Sadra leveled many objections against the popular notion that the immaterial human soul is generated at the same time as its material body is formed. In reality, the theory that Mulla Sadra has presented in his philosophy perfects the thoughts of the previous philosophers regarding the generation of the soul. He explains that the human soul - as many verses of the Qur'an have indicated - is generated with the body. However, it is not immaterial at that time. Rather, this immateriality is something that is acquired gradually when it elevates its existential degrees.
|
|
|
Reference
|
|
Dijaudin, D. (1965) Lam' al-adille. Bejrut: Alam al-kutub
|
2
|
Džilo, H. (2014) Ontološki i gnoseološki pogledi sufija u svjetlu metafizičke i teozofske tradicije. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 3, br. 1, str. 41-70
|
|
Halilović, M. (2014) Hajdeger i Mula Sadra - pojmovna evidentnost i suštinska nedokučivost bitka. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 3, br. 1, str. 71-95
|
2
|
Halilović, S. (2014) Najkraći argument za postojanje Boga u islamskoj filozofiji. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 3, br. 1, str. 21-39
|
4
|
Halilović, T. (2014) Istiniti snovi - dodir svetova u islamskoj filozofiji. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 3, br. 1, str. 113-129
|
3
|
Halilović, T. (2015) Poreklo materije u Mula Sadrinoj filozofiji. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 4, br. 2, str. 35-51
|
|
Hasanzade, A.H. (2002) Hezar o jek nokte. Kom, Bustan-e ketab
|
|
Ibn, Sina Abu Ali Husein (1983) Al-Išarat va at-tanbihat. Tehran, litografsko izdanje
|
|
Ibn, Sina Abu Ali Husein (1985) An-Nadžat. Tehran: Danešgah-e
|
1
|
Idži, A. (1907) Šarh al-Mavakif. Šarif Razijj: Kom
|
|
Jazdi, M., Taki, M. (2012) Amuzeš-e falsafe. Kom, Moassese-je amuzeši va pažuheši-je Emam Homeini
|
|
Jazdi, M., Taki, M. (2014) Šarh-e dželd-e haštom-e Asfar. Kom, Moassese-je amuzeši va pažuheši-je Emam Homeini
|
|
Kutbudin, Š.M. (1995) Šarh-u Hikmat al-išrak. Tehran: Anđoman-e asar va mafaher-e farhangi
|
2
|
Madžlisi, B.M. (1983) Bihar al-anvar. Bejrut: Dar al-ihja at-turas al-'arabi
|
|
Motahari, M. (1990) Harakat va zaman dar falsafe-je eslami. Tehran: Sadra
|
|
Mula, S.Š., Sadrudin, M. (1989) al-Asfar al-arbaa al-aklijja. al-Mustafavi: Kom
|
|
Sadra, Š.M., Muhamed, S. (2001) al-Mabda va al-ma’ad. Kom, Daftar-e tabligat-e eslami
|
|
Saduk, Š., Džafer, M.A. (1995) At-Tavhid. Kom: Muassasa an-našr al-islami
|
|
Suhravardi, Šejh Išrak Šihabudin (2001) Madžmue-je mosannafat-e Šejh Ešrak. u: Pažuhešgah-e olum-e ensani va motale'at-e farhangi, Tehran
|
|
Tabatabai, M.H. (1984) Nihajat al-hikma. Kom: Muassasa an-našr al-islami
|
|
Tabatabai, M.H. (1996) Al-Mizanfi tefsir al-Kuran. Bejrut: Muassasa al-A'lami li al-matbu'at
|
|
Tahanavi, M. (1996) Keššaf-u istilahat-i al-funun va al-ulum. Bejrut: Mektebe Lubnan Naširun
|
|
|
|