- citati u SCIndeksu: [3]
- citati u CrossRef-u:[3]
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:31
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:29
|
|
2017, vol. 6, br. 3, str. 49-66
|
Smrt u filozofskom učenju Mula Sadre Širazija
Death according to the philosophical teachings of Mulla Sadra Shirazi
Sažetak
Nezavisno od toga da li ljudi veruju u večni život ili podsvesno očekuju trenutak kada će potpuno nestati i biti uništeni, smrt ostaje nepromenljiva i neizbežna istina pred njima. Razmišljanje o smrti dvostruko unosi brigu i nemir u čovekovo srce - koliko zbog samog nedovoljno poznatog ili uopšte nepoznatog trenutka smrti, toliko zbog neizvesne sudbine čovekovog bića posle smrti. To je ujedno i najizvesniji razlog što pitanje smrti kod ljudi nije toliko prijatna tema za razgovor i razmišljanje. Ono kod nekih čak zasenjuje veselje i umanjuje užitak u srećnim trenucima. U ovom radu pokazaćemo zašto i kako smrt i razmišljanje o smrti, potpuno suprotno od toga, mogu da prodube sreću i da uvećaju osećanje blaženstva. Utemeljivač transcendentne filozofske škole u islamu Mula Sadra Širazi dokazuje da je smrt posledica razvijanja duše. Smrt je znak da je čovek unapredio mogućnosti svoje duše do stepena u kojem ona više nema potrebe da održava telo. Ono što Mula Sadrinu misao čini posebnom kada je u pitanju razmatranje suštine smrti jeste njegovo verovanje da duša i telo nisu dva zasebna bića koja su neko vreme povezana i koja se rastaju prilikom nastupanja smrti. Duša i telo su različiti stepeni postojanja istog bića. Na osnovu Mula Sadrinog stava o suštini smrti, razmišljanje o tom trenutku nije razmišljanje o nestanku već o početku istinskog života u kojem smrt više neće postojati.
Abstract
Regardless of whether people believe in eternal life or subconsciously expect the moment when they will completely disappear and be destroyed, death remains an unchangeable and inevitable truth standing before them. Thinking about death introduces a double concern and restlessness into the heart of man - it happens as much due to the insufficiently known, or the completely unknown, moment of death, as because of the uncertain destiny of a human being after death. This is also the most certain reason why the question of death is not so pleasant a topic for conversation and thinking in humans. In some people it even casts a shadow over joy and reduces enjoyment of happy moments. In this paper we will show why and how death and thinking about death can, completely opposite to this, deepen happiness and increase the sense of bliss. Mulla Sadra Shirazi, the founder of the transcendent philosophical school in Islam, proves that death is the consequence of the development of the soul. Death is a sign that a person has perfected his soul to the extent that it no longer needs to maintain the body. What makes Mulla Sadra's thought special in relation to the analysis of the essence of death, is his belief that the soul and the body are not two separate entities which are connected for a period of time and which get separated at the point of death. The soul and the body are different degrees of the existence of one and the same being. On the basis of Mulla Sadra's view on the essence of death, thinking about that moment is not thinking about disappearance, but about the beginning of the true life in which death will no longer exist.
|
|
|
Reference
|
|
Ahsai, I.A.D. (1983) Avali al-leali. Kom: Sejed aš-šuhada
|
|
al-Malik Džuvejni (1965) Luma al-adilla fi kava id akaid ahl as-sunna. Bejrut: Alam al-kutub
|
|
Dejlami, ibn M.H. (1991) Iršad al-kulub. Kom: Aš-Šarif ar-Razij
|
5
|
Halilović, S. (2014) Gnostička hermeneutika u islamu s posebnim osvrtom na transcendentnu filozofiju Mula Sadre Šrazija. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 3, br. 2, str. 1-20
|
5
|
Halilović, T., Halilović, S., Halilović, M. (2014) Kratka istorija islamske filozofije. Beograd: Centar za religijske nauke Kom
|
6
|
Halilović, T. (2012) Originalnost islamske filozofije. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 1, br. 1, str. 1-17
|
4
|
Halilović, T. (2014) Istiniti snovi - dodir svetova u islamskoj filozofiji. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 3, br. 1, str. 113-129
|
|
Ibn, S.A.A. Kitab an-nafs min tabi ijjat aš-Šifa. Kom: Ketabhane-je ajatollah Mar aši
|
|
Ibn, S.A.A. (1996) Al-Išarat va at-tanbihat. Kom: Našr al-balaga
|
|
Ibn, S.A.A. (1997) Al-Ilahijat min kitab Aš-Šifa. Kom: Daftar-e tabligat-e eslami
|
1
|
Idži, A. (1907) Šarh al-Mavakif. Kom: aš-Šarif ar-Razij
|
2
|
Madžlisi, B.M. (1983) Bihar al-anvar. Bejrut: Muassasa al-Vafa
|
|
Razi, F. (2000) Mafatih al-gajb. Bejrut: Dar ihja at-turas al- arabi
|
|
Sabzevari, H.M. (1981) At-Ta likat ala aš-Šavahid ar-rububijja. Mašhad: Al-Markaz al-džami i li an-našr
|
|
Sadra, Š.M. (1981) Al-Hikma al-muta alija fi al-asfar al-aklijja al-arba a. Bejrut: Dar ihja at-turas al- arabi
|
|
Sadra, Š.M. (1984) Mafatih al gajb. Tehran: Moassese-je motale at va tahkikat-e farhangi
|
|
Sadra, Š.M. (1991) Ta like bar Hekmatol-ešrak. Kom: Bidar
|
|
Sadra, Š.M. (1992) Zad al-musafir. Kom: Daftar-e tabligat-e eslami
|
|
Sadra, Š.M. (2003) Aš-Šavahid ar-rububijja. Kom: Matbu at-e dini
|
|
Tahanavi, A.ibn M. (1996) Kaššaf istilahat al-funun va al-ulum. Bejrut: Maktaba Lubnan Naširun
|
|
|
|