Metrika

  • citati u SCIndeksu: 0
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[]
  • posete u poslednjih 30 dana:12
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:8

Sadržaj

članak: 1 od 1  
2020, br. 8, str. 53-72
Muzički gest i fenomenologija muzičkog prostora u avangardnoj muzici 20. veka
Stanislas High School, Paris, France + Tbilisi State Conservatoire, Georgia

e-adresaberiachvili_georges@yahoo.fr
Ključne reči: muzički gest; muzički prostor; otelovljenje muzičke spoznaje; muzika avangarde; muzičko vreme (linearnost/nelinearnost)
Sažetak
Ovaj rad predlaže konceptualni okvir koji uspostavlja vezu između dva osnovna koncepta muzičke teorije: muzičkog gesta i muzičkog prostora. Odvijanje u vremenu je osnovna karakteristika muzičkog gesta. Međutim, u plastičnim umetnostima gest je predstavljen samo u prostornom obliku. Pošto muzika poseduje svoj unutrašnji prostor, logično je pretpostaviti da muzički prostor može nositi i oprostorene gestovne "otiske". Da bi se opisalo takvo indirektno manifestovanje gesta, autor uvodi koncept prostornog otiska muzičkog gesta (SIMG). Ovaj koncept podrazumeva fenomenološki pristup muzičkom prostoru, u skladu sa kojim fenomen muzičkog prostora uključuje sve oblike kvaziprostornih mentalnih reprezentacija same muzike, i isključuje sve apstraktne reprezentacije kao što su prostor između tonskih visina, prostor vrednosti parametara, šeme formalne strukture, itd. Izdvaja se pet opštih aspekata fenomena muzičkog prostora: • Kvazigeometrijski prostor: mentalni prikaz muzike, zasnovan na analitičkoj prostornoj viziji njegovih elemenata (zvukova, slojeva, figura, oblika, itd.). • Prostor kao zvučna supstanca: povezanost zvuka s bojom, svetlošću, materijalom, fizičkim svojstvima supstanci, itd. • Energetski prostor: kvaziprostorni prikaz sila koje deluju u muzičkom procesu. • Sintetički vremenski prostor velikih razmera. • Fizički prostor. Ove vrste prostornih prikaza uglavnom koegzistiraju, ali jedan od njih može steći vodeću ulogu u određenim stilovima. U razvoju umetničke muzike tokom prošlog veka, prioritet je bio na trima komponentama: kvazigeometrijskom prostoru, prostoru kao supstanciji i fizičkom prostoru. Citirajući dela Šenberga, Veberna, Štokhauzena, Ksenakisa i Ligetija, autor razmatra neke paradigmatične primere u kojima SIMG postaje ključni element, posmatrano s tehničkog i estetskog stanovišta. U poslednjem delu rada, izlaže se hipoteza prema kojoj bi proces "spacijalizacije" muzike i "migracije" gesta u muzički prostor mogao biti rezultat kulturne traume. TA se trauma sastoji od nepoverenja u ljudsko zajedništvo i katarzičnu utehu putem direktne empatije ili, šire rečeno, nepoverenja u humanizam.
Reference
Adorno, T.W. (1973) Philosophy of modern music. New York: Seabury Press, (translated by Anne G. Mitchell and Wesley V. Blomster)
Ansermet, E. (1983) Ecrits sur la musique. Neuchâtel: Éd. de la Bacconière
Bériachvili, G. (2018) Teoriya intonacii i issledovaniya o muzykal'nom zheste: Perspektivy vzaimodejstviya i sinteza / Theory of Intonation and Musical Gesture Studies: Perspectives of Interaction and Synthesis. Iskusstvo muzyki: Teoriya i istoriya / Art of Music: Theory and History], 18, 131-178. [In Russian] http://imti.sias.ru/upload/iblock/335/imti_2018_18_131_178_ beriachvili.pdf
Bériachvili, G. (2013) L'intonation et le geste expressif: De l'héritage d'Assafiev vers une théorie générale de l'expression artistique. u: Leroy Jean-Luc [ur.] Topicality of Musical Universals / Actualité des Universaux musicaux, Additional contributions, 12-32. http://www.trans-mut.fr/ressource/universals-files/pdf/7c.%20MU%20WEB%20Additional%20contributions. pdf
Bériachvili, G. (2010) L'espace musical, concept et phénomène: A travers l'avant-garde des années 1950-60 (Stockhausen, Xenakis, Ligeti...). University of Rouen, PhD thesis. 302
Bériachvili, G. (2009) L'espace musical chez K. Stockhausen et I. Xenakis: Phénoménologie et implications esthétiques (Klavierstück I et Herma). Education musicale, 563: 35-41
Cox, A. (2016) Music and Embodied Cognition: Listening, Moving, Feeling, and Thinking. Bloomington: Indiana University Press
Fromm, E. (1976) To have or to be?. New York: Harper & Row
Hatten, R.S. (2018) A Theory of Virtual Agency for Western Art Music. Bloomington: Indiana University Press
Hatten, R.S. (2004) Interpreting musical gestures, topics, and tropes: Mozart, Beethoven, Schubert. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press
Imberty, M. (2005) La musique creuse le temps: De Wagner à Boulez: Musique, psychologie, psychanalyse. Paris: L'Harmattan
Kramer, J.D. (1988) Time of music: New meanings, new temporalities, new listening strategies. New York: Schirmer Books
Ligeti, G. (1960) Pierre Boulez: Decision and automatism in Structure Ia. Die Reihe, 4: 36-62
Lochhead, J. (2019) Review-Essay on Suzannah Clark and Alexander Rehding, eds., Music in Time: Phenomenology, Perception, Performance (Harvard University Press, 2016). Music Theory Online, 25(4). Retrieved May 2, 2020 from the World Wide Web https://www.mtosmt.org/issues/mto.19.25.4/mto.19.25.4.lochhead.html?fbclid=IwAR2O2N8vBtOZDyg1E4GK39G7j-8l7v0xxtHmCC-AWsfsrTyYpSlD16dF8qc
Schaeffer, P. (2017) Treatise of Musical Object. Oakland, California: University of California Press, Translated by C. North and J. Dack
Smith, D.W. (2018) Phenomenology. u: Zalta Edward N. [ur.] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Retrieved March 10, 2020 from the World Wide Web https://plato.stanford.edu/archives/sum2018/entries/phenomenology
Solomos, M. (1998) L'espace-son. u: Chouvel Jean-Marc, Solomos Makis [ur.] L'Espace: Musique/Philosophie, Paris: L'Harmattan, 211-224
Stockhausen, K. (1959) How Time Passes. Die Reihe, 3: 10-40
Stockhausen, K. (1963) Texte zur elektronischen und instrumentalen Musik. Köln: DuMont-Buchverlag, Vol. I
Wallmark, Z., Iacoboni, M., Deblieck, C., Kendall, R.A. (2018) Embodied Listening and Timbre Perceptual, Acoustical, and Neural Correlates. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 35(3), 332-363
 

O članku

jezik rada: engleski
vrsta rada: izvorni naučni članak
DOI: 10.5937/ZbAkU2008053B
objavljen u SCIndeksu: 26.09.2020.
Creative Commons License 4.0