Metrika

  • citati u SCIndeksu: 0
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[]
  • posete u poslednjih 30 dana:34
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:20

Sadržaj

članak: 6 od 8  
Back povratak na rezultate
2020, vol. 1, br. 2, str. 122-129
Stopa pojave neželjenih događaja nakon vakcinacije kod predškolske dece u Domu zdravlja u Inđiji
Dom zdravlja "dr Milorad Mika Pavlović" Inđija, Inđija

e-adresatrozekmitrovic@gmail.com
Ključne reči: vakcine; neželjene reakcije posle vakcinacije; alergijska reakcija
Sažetak
Uvod: Neželjeni događaj nakon imunizacije je svaka štetna medicinska pojava koja sledi nakon imunizacije i koja ne mora nužno imati uzročnu vezu sa upotrebom vakcina. Cilj ove studije je bio da se utvrdi stopa pojave neželjenih događaja nakon vakcinacije kod dece predškolskog uzrasta u ustanovi primarne zdravstvene zaštite u Inđiji. Materijal i metode: Podaci su korišćeni iz medicinske i administrativne dokumentacije Odeljenja pedijatrije u Domu zdravlja Inđija. Istraživanje je obuhvatilo period od 11 godina. Tokom navedenog perioda vakcinisano je 4.273 dece i dato 70.558 doza vakcina. Rezultati: Ovim istraživanjem smo dobili 13 slučajeva težih neželjenih događaja na vakcinaciju što daje stopu od 18,4:100.000 doza vakcine. Neželjene reakcije na DTP vakcinu imalo je 6 slučajeva na 8.180 doza vakcina što iznosi 73,3:100.000 doza DTP vakcine. Neželjenu reakciju na MMR vakcinu imalo je 7 dece na 8.505 datih doza što daje stopu od 82,3:100.000 doza MMR vakcine. Ukupna stopa postvakcinalnog parotitisa iznosila je 47,0:100.000 datih doza MMR vakcine, postvakcinalne rubele 11,7:100.000 datih doza MMR vakcine i postvakcinalne alergijske reakcije 23,5:100.000 MMR vakcine. Naši rezultati su pokazali dva slučaja neželjene reakcije u vidu alergijske reakcije, na sve date vakcine, što statistički iznosi 3:100.000 doza vakcina. Zaključak: Ovo istraživanje potvrđuje veoma retku pojavu težih neželjenih reakcija na vakcinaciju i govori u prilog daleko veće koristi od vakcinacije u odnosu na rizik pojave neželjene reakcije na vakcinaciju.
Reference
*** (2018) Pravilnik o imunizaciji i načinu zaštite lekovima. Sl. Glasnik RS, br. 11/2018
American Academy Of Pediatrics (2000) Pertussis. u: Pickering L.K. [ur.] Red book: Report of the Committee on Infectious Diseases, Elk Grove Village, Illinois: American Academy of Pediatrics, 25th ed., 435-48
Blumberg, D.A., Lewis, K., Mink, C.M., Christenson, P.D., Chatfield, P., Cherry, J.D. (1993) Severe reactions associated with diphtheria-tetanus-pertussis vaccine: Detailed study of children with seizures, hypotonic-hyporesponsive episodes, high fevers, and persistent crying. Pediatrics, 91(6): 1158-65
Dreskin, S.C., Halsey, N.A., Kelso, J.M., Wood, R.A., Hummell, D.S., Edwards, K.M., et al. (2016) International Consensus (ICON): Allergic reactions to vaccines. World Allergy Organization Journal, 9(1): 32-32
Erlewyn-Lajeunesse, M., Hunt, L.P., Heath, P.T., Finn, A. (2012) Anaphylaxis as an adverse event following immunisation in the UK and Ireland. Archives of Disease in Childhood, 97(6): 487-490
Hu, Y., Li, Q., Lin, L., Chen, C.E., Qi, Y., Qi, X. (2013) Surveillance for Adverse Events following Immunization from 2008 to 2011 in Zhejiang Province, China. Clin Vaccine Immunol, 20(2): 211-218
McNeil, M.M., Weintraub, E.S., Duffy, J., Sukumaran, L., Jacobsen, S.J., Klein, N.P., et al. (2016) Risk of anaphylaxis after vaccination in children and adults. Journal of Allergy and Clinical Immunology, 137(3): 868-878
Medić, S., Petrović, V. (2012) Adverse events due to the immunization: Case report. Medicinski pregled, LXV(3-4): 168-72
Patja, A., Davidkin, I., Kurki, T., Kallio, M.J.T., Valle, M., Peltola, H. (2000) Serious adverse events after measles-mumps-rubella vaccination during a fourteen-year prospective follow-up. Pediatric Infectious Disease Journal, 19(12): 1127-1134
Petrović, M., Šeguljev, Z., Ilić, S., Dragovac, G., Ristić, M., Medić, S., et al. (2018) Zarazne bolesti u AP Vojvodini 2017. godine. Novi Sad: Institut za javno zdravlje Vojvodine, 15-16
Su, J.R., Moro, P.L., Ng, C.S., Lewis, P.W., Said, M.A., Cano, M.V. (2019) Anaphylaxis after vaccination reported to the Vaccine Adverse Event Reporting System, 1990-2016. Journal of Allergy and Clinical Immunology, 143(4): 1465-1473
WHO Adverse events following immunization (AEFI). www.who.int, accessed in January 2019
Wood, R.A., Berger, M., Dreskin, S.C., Setse, R., Engler, R.J.M., Dekker, C.L., et al. (2008) An algorithm for treatment of patients with hypersensitivity reactions after vaccines. Pediatrics, 122(3): e771-7
Zhou, W., Pool, V., Iskander, J.K., English-Bullard, R., Ball, R., Wise, R.P., et al. (2003) Surveillance for safety after immunization: Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS) - United States, 1991-2001. MMWR Surveill Summ, 52(1): 1-24
 

O članku

jezik rada: srpski, engleski
vrsta rada: originalan članak
DOI: 10.5937/SMCLK2002122R
primljen: 06.11.2020.
revidiran: 30.11.2020.
prihvaćen: 02.12.2020.
objavljen onlajn: 25.12.2020.
objavljen u SCIndeksu: 20.05.2021.

Povezani članci

Medicinski pregled (2012)
Neželjene reakcije posle imunizacije - prikaz slučajeva
Medić Snežana, i dr.