Metrika

  • citati u SCIndeksu: 0
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[]
  • posete u poslednjih 30 dana:70
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:9

Sadržaj

članak: 8 od 234  
Back povratak na rezultate
2021, vol. 21, br. 1, str. 1-6
Distonija uzrokovana metoklopramidom u službi hitne medicinske pomoći
Dom zdravlja "Kovin", Kovin

e-adresadjurdjevic99@gmail.com
Ključne reči: dete; ekstrapiramidni sindrom
Sažetak
Uvod: Metoklopramid kao antagonista dopaminskih D2 receptora je često propisivan lek u terapiji smanjenja mučnine i povraćanja. Jedan od neželjenih efekata metoklopramida je pojava ekstrapiramidnog sindroma koji se javlja kod 0.2% ljudi Cilj rada Prikaz slučaja neželjene rekacije na metoklopramid kod deteta i prikazivanje načina prepoznavanja i adekvatnog zbrinjavanja medikamentozne distonije u službi HMP. Metodologija: Korišćeni su podaci iz originalnih lekarskih izveštaja i otpusne liste. Prikaz bolesnika: Novembra 2019. godine, u ambulantu SHMP Kovin, roditelji dovode trinaestogodišnje dete, navode da tri dana ima dijareju i povraćanje, a sat vremena pre dolaska su primetili pojavu grčeva. Roditelji su detetu samoinicijatinvno i istovremeno dali 2 tablete metoklopramida, a do ispoljvanja grčeva dolazi nakon 24 časa. Pri pregledu pacijent je uznemiren, uočljivi su trizmus, okulogirna reakcija sa devijacijom očiju gore desno, tortikolis, abdomen savijen u fleksiji, gornji ekstremiteti u unutrašnjoj rotaciji, jezik u protruziji, prisutna disfonija. Pacijent je, uz otvorenu vensku liniju i 0.9% NaCl 500ml i kiseoničnu potporu od 3l/min, pod dijagnozom dystonia medicamentosa, transportovan do bolnice. Prema medicinskoj dokumentaciji pacijent je u tercijarnoj ustanovi lečen i.v. dijazepamom i infuzijama fiziološkog rastvora. Nakon dvodnevne hospitalizacije otpušten je kući u stabilnom stanju. Zaključak: Sve veća dostupnost i nekritička primena metoklopramida, naročito kod pedijatrijske popualacije, vodi ka učestalijoj pojavi ekstrapiramidnog neželjenog efekta. Medikamentozna distonija je zbog pretećeg laringospazma potencijalno životno ugrožavajuće stanje, od značaja je rano prepoznavanje i adekvatno zbrinjavanje takvog stanja, naročito u službama hitne medicinske pomoći.
Reference
Albanese, A. (2017) How Many Dystonias?: Clinical Evidence. Front Neurol, 8: 18-18
Albibi, R., Mccallum, R.W. (1983) Metoclopramide: Pharmacology and Clinical Application. Ann Intern Med, 98(1): 86-95
Batla, A. (2018) Dystonia: A review. Neurol India, 66: 48-58
Campbell, D. (2001) The Management of Acute Dystonic Reactions. Aust Prescr, 24: 19-20
Janelsins, M.C., Tejani, M.A., Kamen, C., Peoples, A.R., Mustian, K.M., Morrow, G.R. (2013) Current Pharmacotherapy for Chemotherapy-Induced Nausea and Vomiting in Cancer Patients. Expert Opin Pharmacother, 14(6): 757-766
Karagoz, G., Kadanali, A., Dede, B., Anadol, U., Yucel, M., Bektasoglu, M.F. (2013) Metoclopramide-Induced Acute Dystonic Reaction: A Case Report. Eurasian J Med, 45(1): 58-59
Lewis, K., O'day, C.S. (2020) Dystonic Reactions. StatPearls, Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK531466/ cited 19 November 2020
van Harten, P.N., Hoek, H.W., Kahn, R.S. (1999) Acute Dystonia Induced by Drug Treatment. BMJ, 319(7210): 623-626
 

O članku

jezik rada: srpski
vrsta rada: originalan članak
DOI: 10.5937/abc2101001D
primljen: 30.03.2021.
revidiran: 09.10.2021.
prihvaćen: 18.11.2021.
objavljen u SCIndeksu: 10.03.2022.
Creative Commons License 4.0

Povezani članci

Nema povezanih članaka